Af Louise Zabel og Ib Tune Olsen
I Hørsholm har vi nu i nogle måneder bestræbt os
på at sortere rigtigt og undgå, at for meget ender i restaffald. Hvordan ser
det ud generelt med resultatet? Det kunne være spændende at høre om. Både om vi
rammer rigtigt, og om vi får sorteret nok efter hensigten. Selv med den ellers
udmærkede ”Sorteringsvejledning” i hånden kan der opstå tvivl i mange
situationer især med blandede produkter, som der faktisk er rigtig mange af.
SF Hørsholm foreslår, at kommunen en periode
følger op ved at etablere en informationsbod f.eks. ved et eller flere af
indkøbscentrene. Så kan man medbringe konkrete eksempler på affaldsting, som
bringer én i tvivl om den mest rigtige sortering eller blot få afklaret
tvivlstilfælde. De bedste og mest gængse eksempler kan med afklaring gengives
på kommunens hjemmeside til almen orientering..
Af SF Hørsholm, Louise Zabel
SF har knoklet for at trække i den rigtige retning i årets finanslov, så vi sikrer penge helt ud til lærerne og børnene i klasserne. Og her mener jeg ikke til de private skoler, hvis økonomi er blevet løftet flere gange i seneste valgperiode, imens man skar på folkeskolen. Derfor er det også lidt mærkeligt at læse Radikales Hans Laugesen tage æren for de 1.781.000 kr., som regeringen og støttepartierne har kæmpet hjem til Hørsholms skoler. Men vi er selvfølgelig på vej ind i et valg år, så vi i SF må ind i (valg-)kampen.
Det var SF, der har stået fast på, at folkeskolemilliarden skal øremærkes flere lærere netop i folkeskolen. Fordi det er der, det gør rigtig ondt. Alt imens Radikale har forsøgt at flytte midler til privatskolerne. SF støtter de frie grundskoler, og vi ønsker ikke spare på dem. Men pengene skal ikke tages fra folkeskolerne.
Ifølge Danmarks Lærerforening er antallet af lærere faldet med 19 procent fra 2009-2020. Samtidig har man skulle favne større klasser, længere dage, et hav af faglige mål, og børn med mange forskellige behov. Det skaber ikke rummelighed. Skolepædagogerne har været en klar gevinst at få ind i klasserne, men såvel lærere som pædagoger løber stærkt for at få det hele til at hænge sammen. Der er mindre tid til forberedelse. Mindre tid til det enkelte barn. De stærkeste børn stikker af fra de svageste, der langsomt sies fra. Men nu skal vi løfte folkeskolen! Så tillykke til Hørsholm Skole, Usserød Skole, Rungsted Skole og Vallerødskolen. ”Brug pengene med fornuft!”, som Jacob Mark skrev ud, da forliget var underskrevet af partierne bag. Og SF var selvfølgelig med, fordi der endelig er fokus på børnenes liv og trivsel.
Af Ib Tune Olsen og Louise Zabel, SF Hørsholm
SF har på finansloven fået afsat penge til, at flere kommuner
bør kunne få ansat en borgerrådgiver. En borgerrådgiver er en uafhængig og
neutral person, der som en slags kommunal ombudsmand, kan være med til at løse
vanskeligheder mellem en borger og sagsbehandlere.
Hos en borgerrådgiver kan man klage over kommunens sagsbehandling,
personalets adfærd og udførelsen af praktiske opgaver, f.eks.
undervisning, dagpasning, hjemmehjælp og gaderenholdelse.
Man kan få hjælp til at forstå en afgørelse fra kommunen og få information og
rådgivning om, hvordan man klager over en afgørelse. Man kan også komme med
forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
En borgerrådgiver kan således være en god hjælp for både borgere og kommunen.
Mange kommuner har allerede etableret en sådan lokal ordning til stor fordel
for både borgere og kommune.
SF i Hørsholm foreslår, at kommunen
søger om at få del i de afsatte penge til en borgerrådgiver.
Af SF Hørsholm Ib Tune Olsen og Louise Zabel
Hørsholm kommune har netop udbudt sin omfattende plan for
bebyggelse ved Kokkedal Station.
Gennem mange år har Kokkedal Station været et glimrende trafikknudepunkt for alle os, der bruger den kollektive trafik til arbejde, skole, shopping og al det andet livet byder på uden for kommunegrænsen.
SF Hørsholm mener, at det bør være omdrejningspunktet for det videre arbejde med at gøre stationen endnu bedre – nemlig skaffe bedre og fortsat trygge parkeringsforhold for bilister og cyklister uden at spolere det dejlige grønne område, Kokkedal Station er placeret i. Tænk fortsat at kunne nyde de skønne træer, når man morgen som aften venter på at komme videre!
Så trods det aktuelle udbud bliver der forhåbentlig i den sidste ende stadig mulighed for et markant mindre omfattende byggeri. Der er jo også en lokalplan, der skal vedtages, men det måske bare en bagatel?
SF Hørsholms vision for Kokkedal Station består af fem
fokusområder:
1) Vi skal fastholde de nuværende muligheder for trygt at kunne anvende busser
og tog, hvorfor området skal være belyst, tilgængeligt og behageligt for såvel
gående, som cyklister og bilister. Bilerne har ikke fortrinsret, så cyklister
og fodgængere skal som bløde trafikanter prioriteres højest. De mørke hjørner
på stationen kan jo lyses op og evt. kameraovervåges, ligesom der kan indgås
tættere samarbejde med DSB og SSP i både Fredensborg og Hørsholm, hvis der er
unge mennesker, der ”har for meget tid” eller mangler et bedre sted at være. Ifølge
politiets rapport om tryghed på stationerne fra 2018-2020 er der sket et fald af
hændelser på Kokkedal Station, og de været i den ”harmløse ende”, så vi er allerede
på rette vej.
2) Vi skal fastholde de grønne omgivelser ved stationen til glæde for såvel stationens brugere som de mange, der bor ved stationsområdet – hvad enten det er i Hørsholm eller Fredensborg. Træerne langs skinnerne samt omkring cykelparkeringerne i begge ender skal ikke fældes, men netop bevares. Hørsholm skulle gerne bevare det skønne, grønne præg, der netop er grunden til, at vi er mange, der er flyttet hertil.
3) Vi skal sikre flere, men stadig trygge og gratis parkeringsforhold for cyklister og biler. Cyklisterne skal fortsat parkere tættest på stationen på begge sider af skinnerne med lys og nok af cykelstativer og løbende oprydning af gamle, ubrugte cykler. Bilisterne skal holde på de nuværende parkeringspladser, men da det er en kendsgerning, at der ikke er pladser nok, må vi nødtvunget evt. acceptere et parkeringsanlæg i få etager, der er åbent, lyst og muligvis kameraovervåget og med grønne planter på ydersiden. Anlægget skal placeres ét af de steder, hvor der i dag er parkering i forvejen. Al parkering som hidtil uden P-afgifter.
4) Er der behov for kollegieboliger kan der findes plads til den slags, fordi unge mennesker netop har et stort behov for at kunne færdes nemt til og fra skole, job m.v. Det skal dog kun ske i det tilfælde, at de ikke står i vejen for at sikre de parkeringspladser og trygge omgivelser, der var udgangspunktet for hele sagen om en ny og bedre Kokkedal Station. Ellers må kollegieboligerne placeres et andet sted.
5) Plejehjem og (familie)boliger så tæt på stationen er i øvrigt slet ikke hensigtsmæssig. Vi mangler i forvejen ikke trafik, og hvor skal børnene lege udendørs… Mellem bilerne på parkeringspladserne?
Et flertal af Hørsholm kommunalbestyrelse har nu udbudt arealet på 25.600 m2 omkring
Kokkedal station til salg.
I oktober 2019 viste en optælling 317 parkerede biler på arealet, hvilket blev beskrevet
som en belægningsgrad på over 100%. Derfor blev der da også i marts måned 2020,
da kommunalstyrelsen drøftede rammerne for udbud af arealet, talt om minimum
400 pendlerparkeringspladser.
Nu udbydes arealet med mulighed for opførelse af et plejehjem med 50-80
plejeboliger, og indenfor et samlet bebygget areal på 12.600 m2 desuden mange boliger
samt en dagligvareforretning på indtil 1200 m2.
Alt dette nybyggeri vil naturligvis lægge beslag på en væsentlig del af de
nuværende parkeringsarealer og i sig selv betyde behov for rigtig mange flere
parkeringspladser.
Udbudsvilkårene stiller alene krav om minimum 250 parkeringspladser. Det ser
helt uforståeligt ud. Udbudsmaterialet taler ikke længere om et parkeringshus,
men parkeringsanlæg. Parkeringsanlæg lyder mere tilforladeligt end
parkeringshus i måske mange etager, men parkeringskaos er vel uundgåeligt, hvis
der ikke bygges parkeringshus i højden.
SF i Hørsholm er enig med
mindretallet i kommunalbestyrelsen om, at der lægges op til alt for massivt
byggeri ved Kokkedal station.
De alt for få parkeringspladser vil også skade Kystbanens muligheder for at
udbygge en god kollektiv transport som alternativ til trængsel på vejene mellem
Hørsholm og Hovedstadsområdet.