Et flertal i Hørsholm kommunalbestyrelse vedtog i december en ramme for
udnyttelse af den tidligere rådhusgrund. En privat investor skal inden for den
ramme udvikle et forslag til en fremtidig bebyggelse, som skal formidle
overgang mellem eksisterende villakvarterer og Ådalsparken. Efter tidsplanen må
det være på trapperne?
Der har tidligere været foreslået en bebyggelse i op til 4-5 etager mod
kystbanen og Ådalsparken, mens bebyggelsen skulle trappes ned til maksimalt 2
etager mod det eksisterende parcelhuskvarter. I det vedtagne oplæg anfører
kommunalbestyrelsens flertal at ville tilstræbe, at der højest bygges i 3
etager. Det lyder fornuftigt, og SF anbefaler maksimalt to etager mod det
eksisterende parcelhuskvarter.
Der lægges op til en bebyggelsesprocent på max. 60 mod
nuværende 40%, og det vil muliggøre omkring 190 boliger på gennemsnitlig 100 m2
udover bibeholdelse af den nuværende idrætshal. Det lyder voldsomt og meget
massivt – mindre må kunne gøre det?
I oplægget åbnes for en evt. lukning af Kystbanevej, som i dag betjener en del
biltrafik mellem Bolbrovej og Ådalsparken/ Højmosen. Men det flytter den trafik
ad en stor omvej fx via Alsvej, som ikke just fremmer en reduktion af
trafikmængden, der i forvejen er ret kraftig gennem Hørsholm. En lukning bør
kræve meget nøje overvejelser og skal modsvares af helt klare fordele for den
kommende bebyggelse.
I forslaget tales der meget om en ny grøn, bæredygtig og levende bydel. Det
lyder jo fint. Langs Kystbanevej og langs en sti syd for den påtænkte bebyggelse
er der i dag et pænt levende hegn af træer og buske. Der er ikke store træer,
men dog en grøn afskærmning, som meget gerne skal bevares, hvis det grønne
indtryk skal bestå. Nye træer kan naturligvis plantes, men det tager jo år,
inden de begynder at ligne noget.
Alt i alt håber SF i Hørsholm på, at vi ender med et meget behersket og
velovervejet slutprojekt.
Klimarådet har vendt tommelfingeren nedad til regeringens hidtidige indsats for
at imødegå klimaudfordringerne. Indtil nu har indsatsen været for svag, for sen
og for uambitiøst, vurderer Klimarådet. På regeringsniveau er der tale om de
store, tunge og vægtige tiltag, der skal løfte en stor del af den samlede opgave.
Regioner, kommuner, private virksomheder og borgerne skal hver især og
tilsammen løfte en meget stor mængde opgaver, som på grund af mængden, tæller
meget, selv om det enkelte løft er ret så beskedent.
SF i Hørsholm kan konstatere, at det desværre også kan knibe med de små tiltag.
Et ganske illustrerende eksempel er den forlængelse af issæsonen i Hørsholm
Skøjtehal, som Hørsholms Sport-, Fritid-og Kulturudvalg vedtog i sit møde i
februar. Det skete efter ønske fra de lokale brugere af skøjtehallerne, som på
grund af Coronarestriktionerne har fået deres sæson reduceret, hvilket
selvfølgeligt er rigtig ærgerligt for dem. Den ekstra udledning af CO2 synes da
også blot at være den berømte dråbe i havet, men dog nok til at Hørsholm Kommune
ikke kan leve op til den reduktion, som kommunen har forpligtet sig til i en
Klimakommuneaftale. Altså et ganske godt eksempel på, hvor svært det også kan
være at levere de ganske små bidrag, når det gælder kampen for vores fælles
klima.
SF i Hørsholm spørger: Nyt om Kokkedal
stationsområde?
På vegne af SF i Hørsholm, SF-kandidaterne Ib Tune Olsen og Louise Zabel
Senest 25. februar 2021 skulle selskaber, som var interesseret i køb af området omkring Kokkedal station, indlevere et købstilbud og forslag til udnyttelse af arealerne. Kommunen havde opstillet meget store krav til et acceptabelt tilbud:SF i Hørsholm har sammen med en lang række beboere i stationens nærområde forlods været meget skeptisk over for blandt andet omfanget af byggeri på den ene side og det i lyset heraf beskedne mindstekrav til parkeringspladser. Der er ganske enkelt ikke plads til det hele!
Vi er klar over, at hvis kommunen har modtaget brugbare tilbud, så vil det
kræve en nøjere teknisk og politisk gennemgang og stillingtagen. Vi kan forstå,
at Kommunalbestyrelsen faktisk kan sige nej tak, og det er da en god start.
Men med den meget store betydning for hele Hørsholm kommune og nabokommunen
venter vi i stor spænding og håber på, at et lille slør kan løftes for, om der
er modtaget relevante tilbud, som der kan arbejdes videre med? Vi har jo lært
at åbenhed om disse store udviklingsprojekter faktisk kan fremme forståelsen og
velvilligheden, hvis bare politikere og borgere får ren besked og så tidligt
som muligt.
Af Louise Zabel og Ib Tune Olsen, SF's dynamiske duo til kommunevalget 2021
I reklamebrochuren for Hørsholm kommune beskrives mange af kommunens fortræffeligheder – med rette. Således fremhæves folkeskolerne som værende i top med hensyn til faglighed og trivsel. Det havde også været rigtig fint, hvis daginstitutionsområdet kunne have været nævnt som værende rigtig godt. Det må desværre vente til en senere udgave af brochuren, når forholdene fortjener at blive fremhævet.
SF har kæmpet for området og fået en lov om minimumsnormeringer igennem og fået afsat betydelige beløb på Finansloven, som skal hjælpe kommunerne til at forbedre dette område. Målet om max. 3 vuggestuebørn pr. voksen og max. 6 børnehavebørn pr. voksen er langt fra opnået i Hørsholm. Her tyder aktuelle opgørelser på henholdsvis 3,9 og 7,2 børn pr. voksen. Altså 30% og 20% flere børn end lovmålet.
I Hørsholm er andelen af uddannede pædagoger heller ikke imponerende: 38% i vuggestuer og 28% i børnehaver.
Hvordan afspejles disse forhold så i dagligdagen? Kommunen skal efter loven føre pædagogisk tilsyn med daginstitutionerne. Nogle kommuner offentliggør f.eks. på deres hjemmeside resultatet af tilsynet. Københavns kommune viser alle institutioners tilsynsresultater, både de positive og de områder, hvor der er plads til forbedringer. Det er jo meget relevant information for tilflyttere og for interne borgere, som søger en ny institution. Det kan også skabe inspiration imellem institutionerne.
En tilsvarende åbenhed synes ikke at være tilfældet i Hørsholm. Her findes oplysning om, hvordan tilsynet gennemføres, og hvad der fokuseres på, men på kommunens hjemmeside kan kun ses en generel sammenfatning for alle institutioner under ét. Daginstitutionsområdet er altså et område, hvor der helt klart er muligheder og behov for forbedringer.
Der mangler altså en politisk vagthund til at sikre gode vilkår for de små Hørsholm'ere!
Af Louise
Zabel, SF’s spidskandidat i Hørsholm ved kommunalvalget 2021 Ib Tune Olsen og jeg meldte os for nyligt på banen som SF-kandidater til efterårets kommunalvalg. Ordet vagthund har mødt kritik fra et par af de nuværende medlemmer af kommunalbestyrelsen. Men så lad os kalde det en 'kærlig, konstruktiv, kritisk røst' i KB. Og børnenes, forældrenes, pædagogernes og pædagogiske assistenters ven.
For jeg mener oprigtigt, at man har været alt for sen til at gøre noget ved børneområdet, selvom det har været et problem i årevis. Det var det i hvert fald, da min datter gik i Solhuset fra 2013-2018, og ved valget i 2017 mødte jeg en række forældre, der nærmest bønfaldt mig om at gøre noget ved det. Men SF kom som bekendt ikke ind. Til gengæld fik SF og landets børnefamilier skabt larm nok til at få kæmpet en lov om minimumsnormeringer igennem. Hurra for det!
Nu gælder kampen så for gennemskuelige, reelle normeringer, så pengene lander, hvor de trænger mest – også i Hørsholm. I budget 2021 er normeringen øget med 1,9 mio. kr. og i 2022 med 3 mio. kr. Klogt og godt, at kommunalbestyrelsen allerede rykker nu, også inden Hørsholms andel af de statslige midler (2,8 mio.) til øgede normeringer kommer. Men for mange familier er skaden allerede sket. Som en borger skrev til mig for nyligt: "Hørsholm Kommune glemmer, at de skal levere skoleparate børn til skolerne, og det er ikke muligt at gøre uden uddannet personale. Eller med mangel på personale. Nu skal der flere børn til kommunen, og så vidt jeg ved, er der ikke de pladser. Vi børneforældre bliver kørt trætte, opgiver kampen, når vores børn er ude af daginstitutionerne, og så jeg tror at kampen er svær at holde kørende".
Ikke just tegn på en familievenlig kommune. Og svaret på de manglende pladser (til erstatning for de nu nedlagte Gyngehesten og Møllehuset) er tilsyneladende at etablere "ude i frisk luft-pasningsmuligheder" for at undgå større investeringer i (til)bygninger til de nuværende institutioner. Det lyder lidt for friskt og ikke spor tillokkende for nye børnefamilier! SF må med ved bordet.
Afsnit 2 om plejehjem af Louise Zabel og Ib Tune Olsen
Hvorfor er SF ikke forelsket i friplejehjem som resten af Hørsholm
kommunalbestyrelse??
Det lyder jo ellers så godt med et frit valg mellem
forskellige muligheder!
Hørsholm kommune har i dag fire kommunale plejehjem. Det ene plejehjem, nemlig
Margrethelund i Rungsted, har undervejs flere gange været udliciteret til
private virksomheder. Det blev dog ikke en succes nogen af gangene. I 2006
vedtog kommunalbestyrelsen, at nu skulle det være slut. Formanden for kommunens
Social- og Sundhedsudvalg den gang, blev citeret for, at godt nok havde kommunen
været tilfreds med samarbejdet med Danske Diakonhjem, men ”Fra politisk side
har vi drøftet sammenhæng mellem pris og kvalitet, og der har vi denne gang
sagt, at Hørsholm kommune er bedre.” Så
er det jo sagt på en høflig måde.
Så Hørsholms erfaringer skulle ikke tale for nye forsøg med private plejehjem.
Hørsholm er ikke alene om de erfaringer. I Hørsholm lykkedes det dog i god ro
og orden at flytte driften til kommunalt regi. Det er ikke givet på forhånd,
for private plejehjem kan gå konkurs med store konsekvenser for kommunen, som
fra den ene dag til den anden skal kunne påtage sig plejen af beboerne, uanset,
hvor de oprindeligt kom fra. For friplejehjem kan optage borgere fra andre
kommuner, som kan nøjes med at betale udgifter til pleje mv., mens udgifter til
sundhedsydelser og sygepleje efter sundhedsloven skal betales af den kommune,
hvor friplejehjemmet er beliggende.
Det er vel ikke formålet med et friplejehjem i Hørsholm at dække andre
kommuners plejehjemsbehov?
SF ønsker et ordentligt service- og plejeniveau på alle kommunens plejehjem,
hvor driften er gennemsigtig med ordentlige, reelle normeringer for alle
beboere.
Af Louise Zabel og Ib Tune Olsen SF-kandidater ved kommunalvalget i Hørsholm
Salgspriserne for PH-grunden
overrasker, ja nærmest chokerer.
Siden Hørsholm kommune købte det gamle Usserød Sygehus af Regionen for knapt 70
mio kr., har kommunen lagt rigtig mange kræfter og penge i at udvikle en ny
lille bydel, som skal gøre stedet særdeles attraktivt at bo i. Det er rigtig
positivt, men kvaliteten og indsatsen skulle jo gerne også afspejle sig i nogle
fine salgspriser for arealerne, som kan komme fællesskabet, kommunekassen, til
gode.
Der er nu offentliggjort et næsten endeligt regnskab, som viser, at
salgspriserne kun med nød og næppe dækker omkostningerne.
Det er besluttet, at køberne skal anlægge underjordiske parkeringspladser i
stedet for at optage megen plads til P-pladser m.v. på arealet. Fint nok. Det
vil løfte kvaliteten af det færdige område, men bør jo også til dels afspejle
sig i salgspriserne for arealet. Anlæg af carporte eller garager ville i øvrigt
også have kostet investorerne en del. Så parkeringskældrene er jo ikke en ren
merudgift.
Hvor meget har de heldige investorer så måttet betale?
Det solgte areal har indbragt kommunen 109 mio. kr., når der ses bort fra salg
af et lille areal til Sophielund for anslået 7 mio. kr.
Lokalplanen (nr. 170) giver investorerne mulighed for at bygge op til 250
boliger fordelt på max. 27.200 etagemetre. Det giver køberne en ren grundpris
på 436.000 kr. i gennemsnit pr. bolig. Det lyder som den rene foræringspris til
investorerne.
Hvad er der gået galt? Arealerne har været offentligt udbudt, men har salget
været godt nok forberedt?? Er relevante investorer blevet godt nok orienteret
om dette meget interessante areal. Selv meget attraktive arealer sælger ikke
sig selv, slet ikke i disse tider, hvor kommunerne kappes om at tiltrække
byggeinteresserede. Der har været mange konsulenter med i forløbet, måske er
der til slut blevet sparet på de salgskyndige?
Af Louise Zabel, spidskandidat til kommunalvalget i Hørsholm
SF kæmper for frihed til det enkelte menneske. Det sker i stærke fællesskaber, fordi det ellers kun er de stærkeste, der er fri ned mulighed for frie valg. Det kan vi fx i kulturen, i naturen. I mødet mellem mennesker. Både dem, vi kender i forvejen, og dem, vi ikke vidste, vi havde lyst til at mødes med. Fx i fritidsklubben, hvor børn mødes på tværs af hjem, familier og baggrund og finder sammen om fælles interesser sammen med voksne, der netop har blik for, at fællesskaberne skal give rum og frihed til alle.
Hvornår har du sidst inviteret en fremmed med i legen? Hvornår har du sagt ja til leg, selvom det kommer fra andre end dem, du er tryggest ved? Hvornår har du rakt hånden frem eller givet et smil til et medmenneske – ikke fordi du nødvendigvis får noget ud af det, men fordi du har omsorg for dem, der bor i nærheden eller møder tilfældigt, når du går en tur?
SF støtter varmt det frivillige arbejde, der foregår i Hørsholm. Vi har en lang række klubber og foreninger, ligesom vi i stigende grad får skabt rekreative byrum som Hørsholm Skatepark, hvor unge kan hænge ud og få rørt sig væk fra pc’en, ipaden eller Playstationen. Men vi skal fortsat gøre mere for at række ud til alle dem, der ikke har en forening eller en gruppe at være i. Har de unge nok steder at kunne deltage i fællesskaber med indbydende rammer og voksne med lyttende ører? Så de ikke blot sidder i egne ”celler” på værelset og opbygger ensomhed, stress og angst?
Hørsholm har et Frivillighedscenter, hvor alle kan tilmelde sig, hvis man har lyst til at være frivillig og række hånden ud til andre, der har brug for det. Fx er der Børns Voksenvenner, hvor du som voksen kan være ven og rollemodel for et barn med ”spinkle familieforhold” eller på anden måde savner nærvær og stabilitet fra en voksen. Mange hørsholm’ere klarer det hele selv, men gør vi alle? Fællesskab giver håb. Også i Hørsholm.
Af Louise Zabel og Ib Tune Olsen
I Hørsholm Kommunes udbud af arealet omkring Kokkedal station ønskes et friplejehjem. Der synes bred tilslutning i kommunalbestyrelsen til, at kommunen ikke selv direkte skal medvirke til at dække behovet for plejehjempladser. Efter sigende er der ikke råd. Er det fordi anlægspengene er brugt til andre ting?
I SF mener vi, det er vigtigt, at Hørsholm Kommune sikrer sig en væsentlig indflydelse på nye plejehjemspladser. Plejehjem er en fælles kommunal kerneydelse og en hovedopgave at anvende anlægspenge til. Endvidere finder SF placeringen lige op ad Kokkedal station uhensigtsmæssig, og vi foreslår den tidligere rådhusgrund eller byggefeltet langs Lågegyde eller syd for Louiselund.
Hvorfor er SF imod et friplejehjem? Et friplejehjem er et privat plejehjem, etableret med private penge og etableret som f.eks. aktieselskab eller selvejende institution, men primært drevet med offentlige tilskud. Det har ikke driftsoverenskomst med kommunen, som selvejende institutioner normalt vil have. Det giver friplejehjem større råderum og mulighed for et overskud til ejeren. Men SF ønsker ikke, at private ejere skal tjene penge på, at vi i Hørsholm kan sikre gode plejehjemspladser, der er et trygt sidste hjem for de ældre.
Hvis Hørsholm ønsker pladser
på et friplejehjem, kræver det en driftsoverenskomst. SF mener, at kommunen
enten selv bør forestå opgaven eller i det mindste sikre sig afgørende
indflydelse via en driftsoverenskomst.
Et friplejehjem kan fungere helt uden sammenhæng med og på tværs af kommunens
planlægning af ældreområdet. Kommunen kan heller ikke sikre, at særlige
indsatser som f.eks. sundhedsinitiativer og efteruddannelse af medarbejdere
kommer alle til gode.
Huslejen på et friplejehjem afhænger af lejeloven og skal harmonere med det lejeniveau, der i øvrigt findes i kommunen. Serviceniveauet på et friplejehjem er som udgangspunkt det samme som på øvrige plejehjem i kommunen. Men friplejehjemmet kan tilbyde tilkøbsydelser til beboerne. Det lyder besnærende, men skaber også ulighed blandt ældre borgere, hvor ikke alle har store formuer med sig. SF ønsker en ordentlig service og pleje for alle beboere, ikke kun dem, der har råd.
Af Louise Zabel og Ib Tune Olsen
I Hørsholm har vi nu i nogle måneder bestræbt os
på at sortere rigtigt og undgå, at for meget ender i restaffald. Hvordan ser
det ud generelt med resultatet? Det kunne være spændende at høre om. Både om vi
rammer rigtigt, og om vi får sorteret nok efter hensigten. Selv med den ellers
udmærkede ”Sorteringsvejledning” i hånden kan der opstå tvivl i mange
situationer især med blandede produkter, som der faktisk er rigtig mange af.
SF Hørsholm foreslår, at kommunen en periode
følger op ved at etablere en informationsbod f.eks. ved et eller flere af
indkøbscentrene. Så kan man medbringe konkrete eksempler på affaldsting, som
bringer én i tvivl om den mest rigtige sortering eller blot få afklaret
tvivlstilfælde. De bedste og mest gængse eksempler kan med afklaring gengives
på kommunens hjemmeside til almen orientering..
Af SF Hørsholm, Louise Zabel
SF har knoklet for at trække i den rigtige retning i årets finanslov, så vi sikrer penge helt ud til lærerne og børnene i klasserne. Og her mener jeg ikke til de private skoler, hvis økonomi er blevet løftet flere gange i seneste valgperiode, imens man skar på folkeskolen. Derfor er det også lidt mærkeligt at læse Radikales Hans Laugesen tage æren for de 1.781.000 kr., som regeringen og støttepartierne har kæmpet hjem til Hørsholms skoler. Men vi er selvfølgelig på vej ind i et valg år, så vi i SF må ind i (valg-)kampen.
Det var SF, der har stået fast på, at folkeskolemilliarden skal øremærkes flere lærere netop i folkeskolen. Fordi det er der, det gør rigtig ondt. Alt imens Radikale har forsøgt at flytte midler til privatskolerne. SF støtter de frie grundskoler, og vi ønsker ikke spare på dem. Men pengene skal ikke tages fra folkeskolerne.
Ifølge Danmarks Lærerforening er antallet af lærere faldet med 19 procent fra 2009-2020. Samtidig har man skulle favne større klasser, længere dage, et hav af faglige mål, og børn med mange forskellige behov. Det skaber ikke rummelighed. Skolepædagogerne har været en klar gevinst at få ind i klasserne, men såvel lærere som pædagoger løber stærkt for at få det hele til at hænge sammen. Der er mindre tid til forberedelse. Mindre tid til det enkelte barn. De stærkeste børn stikker af fra de svageste, der langsomt sies fra. Men nu skal vi løfte folkeskolen! Så tillykke til Hørsholm Skole, Usserød Skole, Rungsted Skole og Vallerødskolen. ”Brug pengene med fornuft!”, som Jacob Mark skrev ud, da forliget var underskrevet af partierne bag. Og SF var selvfølgelig med, fordi der endelig er fokus på børnenes liv og trivsel.
Af Ib Tune Olsen og Louise Zabel, SF Hørsholm
SF har på finansloven fået afsat penge til, at flere kommuner
bør kunne få ansat en borgerrådgiver. En borgerrådgiver er en uafhængig og
neutral person, der som en slags kommunal ombudsmand, kan være med til at løse
vanskeligheder mellem en borger og sagsbehandlere.
Hos en borgerrådgiver kan man klage over kommunens sagsbehandling,
personalets adfærd og udførelsen af praktiske opgaver, f.eks.
undervisning, dagpasning, hjemmehjælp og gaderenholdelse.
Man kan få hjælp til at forstå en afgørelse fra kommunen og få information og
rådgivning om, hvordan man klager over en afgørelse. Man kan også komme med
forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
En borgerrådgiver kan således være en god hjælp for både borgere og kommunen.
Mange kommuner har allerede etableret en sådan lokal ordning til stor fordel
for både borgere og kommune.
SF i Hørsholm foreslår, at kommunen
søger om at få del i de afsatte penge til en borgerrådgiver.
Af SF Hørsholm Ib Tune Olsen og Louise Zabel
Hørsholm kommune har netop udbudt sin omfattende plan for
bebyggelse ved Kokkedal Station.
Gennem mange år har Kokkedal Station været et glimrende trafikknudepunkt for alle os, der bruger den kollektive trafik til arbejde, skole, shopping og al det andet livet byder på uden for kommunegrænsen.
SF Hørsholm mener, at det bør være omdrejningspunktet for det videre arbejde med at gøre stationen endnu bedre – nemlig skaffe bedre og fortsat trygge parkeringsforhold for bilister og cyklister uden at spolere det dejlige grønne område, Kokkedal Station er placeret i. Tænk fortsat at kunne nyde de skønne træer, når man morgen som aften venter på at komme videre!
Så trods det aktuelle udbud bliver der forhåbentlig i den sidste ende stadig mulighed for et markant mindre omfattende byggeri. Der er jo også en lokalplan, der skal vedtages, men det måske bare en bagatel?
SF Hørsholms vision for Kokkedal Station består af fem
fokusområder:
1) Vi skal fastholde de nuværende muligheder for trygt at kunne anvende busser
og tog, hvorfor området skal være belyst, tilgængeligt og behageligt for såvel
gående, som cyklister og bilister. Bilerne har ikke fortrinsret, så cyklister
og fodgængere skal som bløde trafikanter prioriteres højest. De mørke hjørner
på stationen kan jo lyses op og evt. kameraovervåges, ligesom der kan indgås
tættere samarbejde med DSB og SSP i både Fredensborg og Hørsholm, hvis der er
unge mennesker, der ”har for meget tid” eller mangler et bedre sted at være. Ifølge
politiets rapport om tryghed på stationerne fra 2018-2020 er der sket et fald af
hændelser på Kokkedal Station, og de været i den ”harmløse ende”, så vi er allerede
på rette vej.
2) Vi skal fastholde de grønne omgivelser ved stationen til glæde for såvel stationens brugere som de mange, der bor ved stationsområdet – hvad enten det er i Hørsholm eller Fredensborg. Træerne langs skinnerne samt omkring cykelparkeringerne i begge ender skal ikke fældes, men netop bevares. Hørsholm skulle gerne bevare det skønne, grønne præg, der netop er grunden til, at vi er mange, der er flyttet hertil.
3) Vi skal sikre flere, men stadig trygge og gratis parkeringsforhold for cyklister og biler. Cyklisterne skal fortsat parkere tættest på stationen på begge sider af skinnerne med lys og nok af cykelstativer og løbende oprydning af gamle, ubrugte cykler. Bilisterne skal holde på de nuværende parkeringspladser, men da det er en kendsgerning, at der ikke er pladser nok, må vi nødtvunget evt. acceptere et parkeringsanlæg i få etager, der er åbent, lyst og muligvis kameraovervåget og med grønne planter på ydersiden. Anlægget skal placeres ét af de steder, hvor der i dag er parkering i forvejen. Al parkering som hidtil uden P-afgifter.
4) Er der behov for kollegieboliger kan der findes plads til den slags, fordi unge mennesker netop har et stort behov for at kunne færdes nemt til og fra skole, job m.v. Det skal dog kun ske i det tilfælde, at de ikke står i vejen for at sikre de parkeringspladser og trygge omgivelser, der var udgangspunktet for hele sagen om en ny og bedre Kokkedal Station. Ellers må kollegieboligerne placeres et andet sted.
5) Plejehjem og (familie)boliger så tæt på stationen er i øvrigt slet ikke hensigtsmæssig. Vi mangler i forvejen ikke trafik, og hvor skal børnene lege udendørs… Mellem bilerne på parkeringspladserne?
Et flertal af Hørsholm kommunalbestyrelse har nu udbudt arealet på 25.600 m2 omkring
Kokkedal station til salg.
I oktober 2019 viste en optælling 317 parkerede biler på arealet, hvilket blev beskrevet
som en belægningsgrad på over 100%. Derfor blev der da også i marts måned 2020,
da kommunalstyrelsen drøftede rammerne for udbud af arealet, talt om minimum
400 pendlerparkeringspladser.
Nu udbydes arealet med mulighed for opførelse af et plejehjem med 50-80
plejeboliger, og indenfor et samlet bebygget areal på 12.600 m2 desuden mange boliger
samt en dagligvareforretning på indtil 1200 m2.
Alt dette nybyggeri vil naturligvis lægge beslag på en væsentlig del af de
nuværende parkeringsarealer og i sig selv betyde behov for rigtig mange flere
parkeringspladser.
Udbudsvilkårene stiller alene krav om minimum 250 parkeringspladser. Det ser
helt uforståeligt ud. Udbudsmaterialet taler ikke længere om et parkeringshus,
men parkeringsanlæg. Parkeringsanlæg lyder mere tilforladeligt end
parkeringshus i måske mange etager, men parkeringskaos er vel uundgåeligt, hvis
der ikke bygges parkeringshus i højden.
SF i Hørsholm er enig med
mindretallet i kommunalbestyrelsen om, at der lægges op til alt for massivt
byggeri ved Kokkedal station.
De alt for få parkeringspladser vil også skade Kystbanens muligheder for at
udbygge en god kollektiv transport som alternativ til trængsel på vejene mellem
Hørsholm og Hovedstadsområdet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Klasselærere porttitor augue en turpis porttitor maximus. Nulla luctus Elementum felis, sit amet condimentum Lectus rutrum own.